Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce

Wolontariat w Bosch. Z pomaganiem jesteśmy na „Ty”!

Patrycja Kowalkowska

Wolontariat ma różne oblicza – również w naszej firmie. Cel jest zawsze jeden: dzielenie się swoim czasem, wiedzą i umiejętnościami z osobami i społecznościami, które tego potrzebują. Wolontariat jest mocno związany z kulturą korporacyjną Bosch, a z każdym rokiem rośnie grono osób chętnych do angażowania się w oferowane przez nas inicjatywy.

Pomaganie to win-win.

Patrycja Kowalkowska, Employer Branding Specialist z działu HR, od wielu lat - prywatnie i zawodowo - włącza się w różne działania wolontaryjne. Jak sama mówi, pomaganie ją rozwija i pozwala rozwijać skrzydła.

Patrycja Kowalkowska

Bezinteresowność jest świetna, a poczucie satysfakcji zostaje z nami na długo

rozpoczyna Patrycja.

Przygoda Patrycji z wolontariatem rozpoczęła się, gdy była dzieckiem. „Już od małego było mnie wszędzie pełno, chciałam brać udział w wielu konkursach, zbiórkach żywności, akcjach sportowych czy artystycznych. Zawsze lubiłam działać” – wspomina Patrycja. „Z biegiem czasu zaczęłam organizować projekty społeczne i dołączyłam do organizacji, która wspiera takie inicjatywy i tak naprawdę… nigdy nie skończyłam. Do tej pory, jak tylko usłyszę, że umiem coś, co może się komuś przydać – nie zastanawiam się dwa razy” – dodaje.

Prywatnie nasza bohaterka jest zapaloną fascynatką Design Thinking, czyli metody twórczego projektowania rozwiązań. I to w tej metodzie odnalazła swój pomysł na wolontariat. „Zajmuję się tym od kilku lat. Dotychczas moderowałam proces Design Thinking podczas olsztyńskiego Global Service Jamu i przeprowadziłam zajęcia z tego obszaru w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Zielonce. Mam narzędzia i wiedzę, edukuję innych z pasji dzielenia się wiedzą” – mówi.

Patrycja Kowalkowska

Chcę pracować w Bosch!

Patrycja przyznaje, że wybór Bosch, jako miejsca pracy nie był przypadkowy. Jednym z powodów, dla których zdecydowała się na obecną pracę było zaangażowanie organizacji w działania CSR i transparentność w komunikacji tychże działań.

„W trakcie przygotowywania się do rozmowy moją uwagę zwróciły kampanie CSR realizowane przez Bosch. Uważam, że firmę wyróżnia w tym zakresie przede wszystkim jedna rzecz – projekty są wieloletnie i odpowiadają na bardzo ważne problemy. To nie są jednorazowe akcje marketingowe, to przemyślane i kompletne programy” – wspomina Patrycja.

Już w trakcie rekrutacji zaznaczyła, że działania społeczne firmy są dla niej kluczowe przy wyborze miejsca pracy. „Odruchowo dodałam, że bardzo podoba mi się idea programu Mother Empower. A podczas spotkania miałam okazję zaprezentować swój autorski pomysł na akcję społeczną. Wychodząc z rozmowy rekrutacyjnej wiedziałam, że chcę pracować w Bosch" – dodaje.

Patrycja

Wiele potrzeb – każda inicjatywa ma sens

Celem działań CSR w Bosch jest wyrównywanie szans, mentoring
i edukacja. Pracownicy włączają się w rozmaite akcje na rzecz środowiska naturalnego i wspierają organizacje dobroczynne. Bosch angażuje się w projekty CSR długofalowo i rozwija je przez lata.

Od 2020 roku firma wspólnie z Fundacją Mamo Pracuj realizuje program Mother Empower. Jest on skierowany do kobiet wracających do aktywności zawodowej po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem. Mentorkami i mentorami wspierającymi je w procesie powrotu na rynek pracy są pracownicy Bosch, a mentee to osoby niezwiązane z firmą. W ramach Mother Empower mentorzy-wolontariusze oferują wsparcie w określeniu celów zawodowych, przygotowaniu się do procesów rekrutacji i stworzeniu potrzebnych dokumentów. Firma umożliwia dodatkowo udział w dodatkowych szkoleniach i konsultacjach. W IV edycji programu, która trwała od marca do czerwca 2023 roku wzięło udział 30 mentorek i mentorów z Bosch. W 2024 roku ruszyła V edycja Mother Empower!

Bosch stawia na edukację i wspiera rozwój zawodowy przyszłych techników. Bosch Home Comfort Szkoli (dawniej Bosch Termotechnika Szkoli) to program, który dział Bosch Home Comfort prowadzi od 10 lat. Jego celem jest poszerzanie wiedzy uczniów
w zakresie innowacyjnych urządzeń grzewczych i alternatywnych źródeł energii. Akcja prowadzona jest we współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi kształcącymi na kierunkach: technik gazownictwa, technik urządzeń sanitarnych i na kierunkach pokrewnych. W ramach projektu, Bosch Home Comfort organizuje cykl dedykowanych szkoleń dla nauczycieli. Następnie nauczyciele przekazują zdobytą wiedzę zainteresowanym uczniom, przygotowując ich do testów z zakresu tematyki grzewczej jak np. pompy ciepła czy technika kondensacyjna. W ramach programu Bosch wyposaża także szkoły w nowe pełnosprawne urządzenia, które są wykorzystywane do celów edukacyjnych. W dziewięciu edycjach programu udział wzięło ponad 2700 uczniów z 40 szkół z całej Polski.

Również Patrycja, od lat, pro bono, angażuje się w organizacje wydarzeń i mentoringu dla licealistów, którzy chcą działać społecznie. Włącza się mniejsze i większe wydarzenia. Dotychczas była odpowiedzialna między innymi za organizacje TEDx w rodzinnym mieście czy wsparcie projektu Przedsiębiorcza kobieta.

Realna pomoc możliwa dzięki pracownikom Bosch!

Bosch co roku organizuje co najmniej jedną akcję wolontariatu pracowniczego. Pod koniec 2023 r. nasza bohaterka, Patrycja, wraz z innymi osobami z Bosch włączyła w działania na rzecz Stowarzyszenia "Tęcza", którego misją jest niesienie pomocy i rehabilitacja dzieci, młodzieży i osób dorosłych, niewidomych oraz słabowidzących.

Wolontariusze zostali podzieleni na dwie grupy. „Połączyliśmy siły w dwóch lokalizacjach. Wykonaliśmy prace remontowo-wykończeniowe w siedzibie Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących "Tęcza" na warszawskiej Woli. A w przestrzeni roboczej sklepu charytatywnego ReStore, zajęliśmy się renowacją mebli ogrodowych przeznaczonych dla podopiecznych ośrodka „Tęcza” – podsumowuje Patrycja.

Projekt odbył się przy merytorycznym i organizacyjnym wsparciu fundacji Habitat for Humanity Poland.

wolontariat 2023
wolontariat 2023